Terug

100% onderhouden als verkoopargument

Sales en marketing
Leestijd: 6 min

Steeds meer autobedrijven bieden occasions aan met een certificaat van de Stichting 100% onderhouden, een dochter van BOVAG. Als BOVAG-lid kun je direct gebruikmaken van 100% onderhouden als onderdeel van het BOVAG-lidmaatschap. Op 100procentonderhouden.nl zie je hoe je zo’n certificaat kan aanvragen. Maar wanneer voldoet een auto aan de criteria voor dit kwaliteitslabel? Verkoop je een occasion met het certificaat sneller en tegen een betere prijs? Drie collega’s over hun ervaringen met 100% onderhouden. 

BK-01-2024-P26-29-100-onderhouden-portret-Mimi-van-der-Heijden.jpgMimi van der Heijden, naast broer Teun en zus Anne mede-eigenaresse van familiebedrijf Autocentrum Zijtaart, een van de grootste onafhankelijke autobedrijven in de regio Meijerijstad (Veghel). 
Zorgde de implementatie van het 100% onderhouden-kwaliteitskeurmerk voor veranderingen in de bedrijfsvoering? 
“Ja, wij zijn specifieker gaan inkopen. Bijna al onze occasions, negen op de tien, hebben dat label. De groothandelaren leveren nu ook een completere historie mee. Onze 73-jarige vader is hier nog steeds actief als onze inkoper-verkoper. Hij is erg blij met het label. En wij ook. Je wekt er extra vertrouwen mee bij de klant. Consumenten ervaren het 100% onderhouden-certificaat als prettig.”  

Wanneer en waarom ben je het label gaan gebruiken?
“Direct na de introductie van het 100% onderhouden-label zijn wij ermee gestart. Als BOVAG-garage is het van belang dat alles klopt aan jouw occasions. Het label onderstreept dat. Wij zijn geen autohandelaar van het type ‘garantie tot op de hoek’. Reden om het label te implementeren was ook de verwachting dat een auto gemakkelijker verkoopt als er 100% onderhouden bij staat.”  

Kwamen de verwachtingen uit? 
“Ja, een occasion met het label verkoopt gemakkelijker. Mensen gaan vooral op internet op zoek naar een auto. En als ze er een goed gevoel bij hebben, stappen ze eerder bij je binnen. Wij nemen het 100% onderhouden-certificaat online mee in de lijst met specificaties. Voor de potentiële klant voelt dat supervertrouwd: BOVAG plus 100% onderhouden. Dat geeft de auto een meerwaarde boven vergelijkbare online aangeboden occasions zonder 100% onderhoudsgarantie, die worden dan meteen weggestreept.” 

Levert het label jouw klanten voordelen op? 
“Ja, de zekerheid dat er altijd goed voor de auto is gezorgd. De kans op een kat in de zak of verborgen gebreken is stukken lager. En met het label is het later ook weer gemakkelijker de auto tegen een goede prijs in te ruilen of door te verkopen aan een andere particulier.” 

 

BK-01-2024-P26-29-100-onderhouden-portret-Frank-Tramper.jpgFrank Tramper, mede-eigenaar van autobedrijf Auto Melse in Vlissingen, verantwoordelijk voor ‘inkoop en beheer occasions’. 

Bij welke tekortkomingen krijgt een occasion geen 100% onderhouden-certificaat?
“We moeten zeker weten dat alle beurten volgens het onderhoudsschema van de autofabrikant zijn uitgevoerd. Wij vragen alleen een certificaat bij Stichting 100% onderhouden aan indien het onderhoudsboekje geen hiaten bevat. Soms zijn er wel facturen, maar dat is voor ons niet voldoende, de beurten moeten in het boekje zijn ingeschreven. We volgen de 100% onderhouden-richtlijnen strak. Tijdens een steekproef van de stichting werden wij hier recent nog op gecontroleerd. Naast universele garage zijn wij ook Kia-specialist. Kia is verschrikkelijk streng op het onderhoudsboekje. Zij geven zeven jaar fabrieksgarantie, maar is het boekje incompleet, dan weigert Kia de occasionkoper de resterende garantie. Dat tekent het belang van 100% onderhoud."

Hoeveel procent van jouw occasionvoorraad is 100% onderhouden? 
“Ruim 95 procent."

Kleven er ook minpunten aan het 100% onderhouden-kwaliteitskeurmerk? 
“Ik heb er nog niet zo veel van gemerkt dat het 100% onderhouden-keurmerk ook verkoopbevorderend zou werken. Misschien komt dit doordat wij online, bij de specificaties van een occasion, nog geen melding maken van het certificaat. Alleen tijdens de presentatie in de showroom laten wij zien dat zo’n auto het 100% onderhouden-vignet heeft. Die online vermelding is nu wel een actiepunt met hoge prioriteit.” 

Volgens Stichting 100% onderhouden brengen occasions met het certificaat gemiddeld € 972 meer op dan occasions zonder. Klopt dat? 
“Ik prijs een occasion niet hoger, omdat die dat certificaat heeft. We zijn blij met een 100% onderhouden-auto, maar ik ga of kan daar niet bijna duizend euro meer voor vragen. Je hebt er qua onderzoek ook geen meerwerk aan. Is de auto 100% onderhouden, dan vink ik dat op de computer aan en het pdf-je met het certificaat van de stichting komt meteen binnen.” 

“Als BOVAG-garage is het van belang dat alles klopt aan jouw occasions, het label onderstreept dat.”

BK-01-2024-P26-29-100-onderhouden-portret-Robin-Willemsen-2.JPGRobin Willemsen, verkoopadviseur automobielbedrijf De Nobelpoort, Zierikzee, garage en dealer nieuwe en gebruikte Peugeots en Citroëns voor Schouwen-Duiveland. 

Levert het gebruik van het 100% onderhouden-kwaliteitskeurmerk jou meer online klanten op? 
“Ja. De historie van een auto is steeds belangrijker geworden. Als je vermeldt dat een occasion netjes is onderhouden, dan zorgt dat voor extra aanloop. Wij weten dat doordat we onze klanten vragen hoe ze bij ons terecht zijn gekomen en wat de doorslaggevende factor was. Dat is vaak het 100% onderhouden-argument. Mooi label, mooi concept, klanten zijn daar gevoelig voor.

Verkoop je nu minder ingeruilde occasions door, zoals auto’s zonder het 100% onderhouden-label? 
“Dat hangt een beetje af van de opties; hoe staat de inruilauto er optisch en technisch bij? Vaak komen klanten voor een bepaald model. Ontbreekt een deel van de onderhoudshistorie, dan doen we navraag bij de garage waar de auto voorheen is onderhouden. Mist er toch iets, dan nemen we twijfel bij de klant weg met onze afleverbeurt en garantie. Peugeots of Citroëns verkopen we particulier door. Andere merken gaan meestal naar de handel.

Zijn mensen bereid meer te betalen voor een occasion met het label? 
“Vind ik lastig om te peilen. Van negentig procent van onze occasions kennen wij de onderhoudshistorie, maar dat maakt de auto’s bij ons niet duurder. Wij kijken naar de prijs waarvoor zo’n auto gemiddeld in de markt staat.

Kan een inkoopauto via jou het label krijgen zonder bijgehouden onderhoudsboekje? Bijvoorbeeld doordat het zoek is geraakt of onvolledig ingevuld? 
“Ja. Als de garagehistorie op basis van chassisnummer traceerbaar is via ons Europese Peugeot-Citroën Servicebox Systeem. Of als het onderhoud met facturen kan worden aangetoond. Bij importauto’s vragen wij info op bij de buitenlandse garages, waar ze vandaan komen. Dan kennen wij het label soms toch toe. Maar is de auto onvoldoende in de garage geweest, dan krijgt hij het 100% onderhouden-certificaat echt niet.

Over 100% onderhouden 
100% onderhouden is een onafhankelijke stichting naar het voorbeeld van het Nationale Autopas. De stichting geeft voorlichting over auto-onderhoud en heeft net als NAP een weblabel dat te selecteren is bij een autoadvertentie.  

Het kwaliteitslabel 100% onderhouden maakt duidelijk aan een autokoper dat een auto alle belangrijke onderhoudsbeurten op tijd heeft gehad zoals de fabrikant die heeft voorgeschreven. Dat scheelt speurwerk in het onderhoudsboekje en geeft zekerheid en een vertrouwd gevoel. Een bedrijf dat deelneemt aan de stichting laat daarmee zien dat de voorraad gecheckt is en dat men weet wat men verkoopt. 

U Kijk voor meer informatie op 100procentonderhouden.nl. 
Wanneer komt een auto in aanmerking voor het 100% onderhouden-label? 

  • Alleen auto’s met een sluitende onderhoudshistorie volgens fabrieksvoorschriften krijgen dit keurmerk.
  • Een auto met keurmerk is beoordeeld op naleving van de onderhoudsvoorschriften van de autofabrikant aan de hand van het onderhoudsboekje, werkplaatsfacturen en de andere bij de garage vastgelegde onderhoudsinformatie.
  • Alleen deelnemende auto(dealer)bedrijven mogen dit keurmerk toekennen aan een auto.
  • De stichting controleert deelnemende auto(dealer)bedrijven of de normen correct worden toegepast. 

 

Dit artikel verscheen in BOVAGkrant 2024-01
Wij maken op deze website gebruik van cookies. Meer informatie is beschikbaar in onze Privacy- en cookieverklaring